Klimatická změna ve všech pádech

Klimatická změna rezonuje společností se vzestupnou tendencí. Jedním z velmi sugestivních způsobů delegování problémů týkajících se klimatu veřejnosti je interaktivní hra Klimatická mozaika, kterou jsme na GKJ „rozehráli“ koncem loňského školního roku.

Hra, odkrývající příčiny, souvislosti a důsledky klimatických změn s využitím vědeckých dat shromažďovaných a pravidelně aktualizovaných Mezinárodním panelem IPCC, funguje jako jeden z nejúčinnějších nástrojů k otevření diskuse nad tématem klimatu. Z dosavadních zkušeností facilitátorek Dany Dýmalové a Markéty Matějkové vyplývá, že generace žáků základních a středních škol jsou o problematice klimatu informováni ve velké míře, ovšem informace jsou často předkládány nahodile, bez širších souvislostí, a neumožňují uvědomit si komplexnost problému. Právě Klimatická mozaika je tím prostředkem, který dokáže prezentovat problematiku klimatu uceleně a s nadhledem, a i pro znalce problematiky je nositelem mnoha „AHA momentů“. O tom svědčí reakce účastníků hry z řad pedagogických pracovníků. Obě výše zmíněné facilitátorky měly koncem loňského kalendářního roku možnost seznámit s Klimatickou mozaikou pedagogy základních a středních škol, a to hned několikrát. Poprvé to bylo v rámci projektu „Klima se mění a my s ním“, do kterého se gymnázium zapojilo v letošním školním roce. Pedagogové desíti moravských a slezských škol se v tomto projektu vzdělávají v tom, jak začlenit téma klimatické změny do aktivit školy a do školního programu ekologické výchovy. Paní učitelky představily učitelům zapojených škol samotnou Klimatickou mozaiku a své dosavadní zkušenosti s tímto výukovým nástrojem ve škole. V podobném duchu se neslo také školení ke Klimatické mozaice na setkání učitelů i nepedagogických pracovníků vzdělávacích institucí v ekologickém centru Sluňákov. Zajímavé bylo pro facilitátorky srovnat průběh této dvouhodinové aktivity uskutečněné se žáky, nebo právě s učiteli. Pedagogové měli často odlišné pohledy na vnímání problému, postřehy, dotazy a nápady pro řešení.

Také pedagogický sbor gymnázia prošel dvouhodinovým školením na téma klima. Lektorky vzdělávací organizace Lipka Brno Mgr. Helena Nováčková a Mgr. Jitka Šidláková představily pedagogům dílčí výsledky celorepublikového průzkumu ke změnám klimatu, z kterého vyplývá potřeba o klimatu vzdělávat. Vyučující si také ve zkrácené verzi vyzkoušeli, jak se pracuje s Klimatickou mozaikou, hledali souvislosti mezi příčinami a důsledky změn, které se nejen v přírodě, ale i lidské společnosti (právě kvůli působení člověka) odehrávají. Hledali také odpovědi na to, které lidské aktivity vytvářejí nejvíce skleníkových plynů. V závěru lekce o klimatu obdrželi pedagogové napříč spektrem vyučovaných předmětů tipy, jak zařadit téma změny klimatu do svých hodin.

Otevření tématu, jehož dosah a šíři zatím společnost stále nedoceňuje, se mezi pedagogy dočkalo silné odezvy.