Tématu klimatických změn jsme se vždy dotýkali jen okrajově, postupně však dozrál čas, abychom se na klima podívali detailněji. Vedly nás k tomu dvě události, které nás ujistily, že to zvládneme, i když je to téma složité a hůře uchopitelné, ačkoli se týká nás všech a stále naléhavěji. S kolegyní Markétou jsme se zúčastnily základního a později i facilitačního kurzu Klimatická mozaika. Naše škola se také zapojila do projektu brněnské vzdělávací organizace Lipka s názvem Klima se mění a my s ním.
Abychom na začátku zmapovali postoje žáků k tomuto tématu, připravila jedna dívka z tercie pro žáky celé školy dotazník inspirovaný rozsáhlejším dotazníkem České klima 2021, které v roce 2021 realizovala Katedra environmentálních studií FSS MU. Mimo jiné si žáci v 82 % myslí, že je důležité, aby se mladá generace zapojila do boje proti změně klimatu a podobné procento (84 %) si myslí, že by školy měly více vzdělávat o tomto tématu. Tak jsme se do toho pustili.
Žáci zapojení do projektu Světová škola zpracovali za pomoci knižních a internetových zdrojů krátké, asi 5 – 10 minut trvající prezentace na tato témata: skleníkový efekt, Keelingova křivka, odlesňování, plíživé jaro, změny koloběhu vody, acidifikace oceánů, jak zastavit změnu klimatu a uhlíková neutralita. Vše jsme propojili do jedné hodinové prezentace a vyrazili postupně do všech tříd školy (kromě maturitních ročníků). Prezentovali samotní žáci, kteří jednotlivá témata připravovali. Informací bylo mnoho a čas omezený 45 minutami vyučovací hodiny, takže nebyl prostor pro větší diskusi, ale k tématu jsme se ještě vrátili prostřednictvím kvízu v Kahootu, který jsme měli poskládaný z informací v prezentaci. Osvěžili si tím informace o klimatu a zároveň se tři nejúspěšnější žáci kvízu nominovali do celoškolní soutěže. Pojali jsme ji v podobném duchu jako televizní soutěž Zázraky přírody. V našich „Zázracích klimatu“ se prolínaly kvízové otázky s rozšiřujícími informacemi o klimatu, animacemi i pokusy. Každou třídu reprezentoval tříčlenný tým výherců třídního kvízu. Účastníkům se dvouhodinová soutěž většinou líbila, oceňovali, že se dozvěděli spoustu nových a zajímavých informací o klimatu, jen někteří by upřednostnili kratší podobu soutěže. Přesto se našli i tací, kteří by byli rádi, kdyby soutěž trvala déle. Pro vítězné týmy jsme měli připravené sladké odměny s certifikací Fairtrade.
Jak soutěž dopadla?
- místo: tým 3. ročníku – Ema Karásková, Michaela Rotreklová, Jakub Uherek (jednu hodinu v zastoupení Markem Létalem)
- místo: tým kvarty – Justýna Fíková, Lucie Davisová, Filip Šimek
- místo: tým 2. ročníku – Helena Peřinová, Tereza Rumplíková, Marek Červeňák

Žákovské sdílení – klimatické změny

Žákovské sdílení – klimatické změny

Třídní soutěž v primě

Soutěž Zázraky klimatu

Zvítězil 3. ročník

Družstvo 2. ročníku